După cum menționam în reportajul cu titlul „La Ambulanța Giurgiu se petrec fenomene care merită toată atenția. Și nu sunt paranormale, sunt anormale!” (îl puteți găsi aici: https://www.restarttv.ro/la-ambulanta-giurgiu-se-petrec-fenomene-care-merita-toata-atentia-si-nu-sunt-paranormale-sunt-anormale/) la Serviciul Județean de Ambulanță Giurgiu se petrec niște fenomene. Mai multe, din păcate, decât prezentam în reportajul menționat. De data aceasta, suntem în situația în care facem din nou referire la lămpile UV pentru decontaminare pe care Ambulanța le-a primit gratuit de la Consiliul Județean Giurgiu, în urma unei inițiative a Sindicatului Asistenților Medicali (o să îl denumim SAM) din Ambulanța Giurgiu. Pentru aducere aminte, a fost un întreg scandal despre aceste lămpi, deoarece conducerea Ambulanței a fost foarte supărată și a considerat că pentru o astfel de inițiativă lidera SAM trebuie chemată la comisia de disciplină. Încercând să aflăm de ce, am primit un răspuns de la directorul medical Simion Lăudat, al doilea în ierarhia conducerii (asta pentru că managera Lupu Șerban Gabriela nu a răspuns la telefon): „Fiindcă a trecut peste noi!”. Lăsăm la o parte faptul că o astfel de atitudine este lipsită de logică și de profesionalism, fiindcă în condițiile actuale orice ajutor (mai ales dacă nu costă nimic este bine venit). In primul rând, am remarcat o anume opoziție față de utilizarea acestor lămpi. De ce? Nu neapărat fiindcă veneau din inițiativa unui sindicat neagreat de managera Lupu și, pe cale de consecință, de ceilalți din conducere ,ci pentru că asta ar fi însemnat că nu s-ar mai justifica niște achiziții pe bani mulți, de substanțe și soluții dezinfectante. Unele care, după cum s-a relatat și în emisiunea de pe Restart TV din 29 decembrie 2020, nu sunt prea sănătoase pentru angajații Ambulanței Giurgiu (emisiunea o puteți vedea aici: https://www.restarttv.ro/ambulanta-cere-ajutor/).
Cu alte cuvinte, de ce să fie folosită o metodă care nu este periculoasă și nu costă mai nimic în loc să fie cumpărate substanțe care sunt periculoase pentru lucrătorii Ambulanței. Nu o spunem numai noi, o spune cu lux de amănunte și vicepreședintele Federației Sanitas, Răzvan Gae, cadru medical el însuși. Iată declarația domniei sale:
Revenind la utilizarea unor substanțe sau a lămpilor UV, am remarcat și altceva. Cum menționam în reportajul anterior, Ambulanța Giurgiu a emis un fel de drept la replică prin care susținea (așa cum a încercat și directorul medical Simion Lăudat să susțină atunci când i-am cerut un punct de vedere) că nu pot fi utilizate lămpile UV fiindcă este necesar ca mașinile de la Ambulanță să fie omologate de o comisie națională, și că altfel nu se poate. Asta, așa, mai pe scurt. Tot pe scurt, la Ambulanța Giurgiu a fost între timp un control de la ITM Giurgiu, în urma căruia, în raportul de control, scrie, printre altele, că lămpile ar fi trebuit să aibă doar un aviz de la Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă (CSSM) de la nivelul instituției. Însă, ce să vezi? Acest comitet nu exista! Pentru înființarea lui s-a luat o decizie abia după controlul ITM, și asta în ședința din 19 ianuarie a Comitetului Director al Ambulanței Giurgiu. Și atunci cum rămâne cu chemarea la Comisia de Disciplină a liderei de la SAM din Ambulanța Giurgiu? Adică, în decembrie anul trecut, aceasta era acuzată că a pus în pericol sănătatea angajaților aducând niște lămpi UV (cadou) dar managera și directorul medical nu știau că trebuie un aviz de la un Comitet de Securitate și Sănătate în Muncă, organism care chiar cu așa ceva ar trebui să se ocupe? Și din care chiar domniile lor ar trebui să facă parte. În mod egal cu reprezentanții lucrătorilor din Ambulanță, dar ăsta este un alt subiect. Cum scriam, un Comitet care nu a existat. Va trebui, după cum s-a decis pe 19 ianuarie a.c., să fie înființat până la 31 martie a.c.
Cu ce trebuia să se ocupe Comitetul pentru Securitate și Sănătate în Muncă dacă ar fi existat
După ce am aflat din raportul ITM Giurgiu, în urma controlului despre care scriam mai sus, am verificat dacă, într-adevăr, pentru utilizarea lămpilor UV era necesar avizul Comitetului pentru Securitate și Sănătate în Muncă. Ei bine, așa este! Și doar atât! Nicio comisie națională nu trebuie să se pronunțe (în treacăt, fie spus, după regula asta, pe care au menționat-o cei din conducerea Ambulanței în comunicatul de presă, înseamnă că nu poți să schimbi nici măcar un ștergător de parbriz fără comisie națională. Dar despre piese auto și reparații, cu altă ocazie, chiar este interesant). Și așa este. Comitetul acesta are astfel de atribuții, prin Legea 319 din 2006. Era simplu și pentru onor conducerea Ambulanței Giurgiu să știe acest lucru. Chiar și pentru faptul că au consilier juridic. Unul (una) care nici nu a avut vreun punct de vedere adecvat și oportun. Dar, cum să vrea să știe managera Lupu Șerban Gabriela cu directorul medical Simion Lăudat și chiar cu purtătoarea de cuvânt, asistenta șefă Rodica Cărăbaș, aceste lucruri? Nu își doreau să știe aceste atribuții ale CSSM. Fiindcă el, o dată că nu exista și a doua oară fiindcă are niște atribuții foarte importante în ceea ce privește exact achiziționarea de echipamente și asigurarea a ceea ce spune chiar în titulatura lui: securitate și sănătate în muncă pentru angajați.
Câteva prevederi pe care CSSM ar fi putut, dacă s-ar fi vrut să existe, să le respecte
În normele meotodolgice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr.319/ 2006, la articolul 67, alin c) scrie așa: analizează introducerea de noi tehnologii, alegerea echipamentelor, luând în considerare consecințele asupra securității și sănătății, lucrătorilor, și face propuneri în situația constatării anumitor deficiențe. Buun! Unde era acest Comitet când au fost aduse lămpile UV? Și, MAI ALES, unde era când s-a decis cumpărarea de tot felul de soluții și substanțe de dezinfectare și decontaminare? Păi, nu era! El ar trebuie înființat, cum scriam, conform deciziei Comitetului Director al Ambulanței Giurgiu, din 19 ianuarie 2021, până la 31 martie a.c.
Mergem mai departe. La același articol 67, alineatul d) scrie așa: analizează alegerea, cumpărarea, întreținerea și utilizarea echipamentelor de muncă, a echipamentelor de protecție colectivă și individual. Vreți să știți cum s-a făcut cumpărarea și cum se face întreținerea și utilizarea echipamentelor? Ei, cum? Credeți că l-a întrebat conducerea Ambulanței Giurgiu pe Comitetul care nici nu exista? Noi am mai cerut, în baza Legii 544 privind liberul acces la informații de interes public astfel de informații. Cum, de la cine și ce s-a cumpărat? Credeți că am primit vreun răspuns? Noi nu l-am văzut!
Și ar mai fi ceva. Tot pentru angajații Ambulanței!
În normele meotodolgice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr.319/ 2006, la articolul alineatul i) mai scrie așa despre Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă (acela inexistent, deocamdată): analizează propunerile lucrătorilor privind prevenirea accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale, precum și pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și propune introducerea acestora în planul de prevenire și protecție. Păi cine să analizeze? Dacă lucrătorii de la Ambulanța Giurgiu au avut propuneri sau solicitări să aibă condiții adecvate și echipamente s-a analizat? Poate. Dar cine a decis și cum a decis s-a văzut, se vede și se va mai vedea. Și cu ce și câte interese.
Cine și de ce (nu) deranjează „clica” de la Ambulanța Giurgiu?
Ceea ce nu a scris ITM-ul în raport a fost și felul în care sunt acordate sporurile pentru angajații Ambulanței Giurgiu. De ce nu a verificat sau, dacă a verificat și nu a scris, este un subiect care rămâne de actualitate. În reportajul la care făceam referire ceva mai sus (îl găsiți tot aici: : https://www.restarttv.ro/la-ambulanta-giurgiu-se-petrec-fenomene-care-merita-toata-atentia-si-nu-sunt-paranormale-sunt-anormale/), scriam despre sporurile imense pe care le-am descoperit pentru luna martie 2019 (oare cum or fi la această dată?) în dreptul directorului medical al Ambulanței Giurgiu. De data aceasta, așa cum am promis, am remarcat și niște diferențe imense între sporurile primite de angajați, fie ambulanțieri, fie asistenți sau asistente, sau alte categorii de personal. Trebuie să menționăm faptul că nu sunt înscrise numele respectivilor angajați, doar sumele și funcția. Însă acestea sunt relevante. Unii se vor și regăsi în aceste date.
De exemplu:
– un ambulanțier a avut spor în regim de gardă de luni până vineri- 33 de lei un altul are 1219 lei. Adică, unul a avut 330 de mii altul peste 12 milioane!
- Mulți ambulanțieri au avut zero sporuri pentru sâmbătă- duminică, unii au peste 13 sau 14 milioane lei vechi;
– Muți ambulanțieri au avut zero sporuri în regim de gardă pentru sâmbătă- duminică, alții au depășit 10 sau chiar 12 milioane de lei vechi;
– Unii asistenți medicali principali au sporuri în regim de gardă de luni până vineri de până la 400- 500 de lei (alții și mai puțin) iar alți asistenți medicali principali au dublu sau mai mult; unul cu gradația 3 are 2172 (peste 21 de milioane) altul cu gradația 5 are 619 lei (vreo 6 milioane)!!! Ca exemplu! Alt exemplu?
– Ambulanțier care are, tot în acest exemplu, 2272 (peste 22 de milioane de lei vechi) pentru ore în regim de gardă de luni până vineri iar altul care are 34 de lei!!! Și sunt și asistenti (mai multi) cu 33 de lei, cu 99 de lei ș.a.m.d.
În aceste condiții, cei de la ITM nu ar fi trebuit să fie un pic mai curioși? Sau au încercat să se prefacă (și nu prea subtil, dacă ne uităm bine în raport) că au venit, băut cafea și întrebat doar pe cine trebuie și pe cine li s-a spus să întrebe?
Dacă totul s-ar opri aici!!?
Trebuie să menționăm faptul că multe dintre problemele de la Ambulanța Giurgiu au fost semnalate deja Ministerului Sănătății de către Federația Sanitas. Și nu sunt singurele. Deja sunt, de mai multă vreme, și altele. Ni le semnala, de fapt, vicepreședintele Federației, Răzvan Gae, cel care a spus lucrurilor pe nume și în ceea ce privește atitudinea managerei Ambulanței vis a vis de nerespectarea unor articole de lege dar și privind atitudinea acesteia față de cei care au curaj să… o deranjeze. Iată declarația vicepreședintelui Răzvan Gae, căruia îi mulțumim pentru colaborare și informații:
Sperăm că toate acestea vor fi luate în seamă de cei care sunt în măsură să decidă, astfel încât ceea ce se întâmplă la Ambulanța Giurgiu să intre în normal. Asta și pentru că, deja, în urma a ceea ce am publicat și am difuzat, primim tot mai multe informații. De la afaceri cu sisteme de supraveghere și conflict de interese până la altele cu service-uri auto, carburanți, angajări, echipamente aduse cam „la negru” de sindicatul „Ambulanța” (sindicatul mai vechi, acela unde sunt membri și unii din conducere- cum o fi asta?) precum și despre cine și cum s-a ocupat de sporuri pentru activitatea din pandemie etc.
P.S.- Cu doi ani în urmă, difuzam o ediție specială, la TV Giurgiu, tot despre Ambulanța Giurgiu, cu alte subiecte. Se pare că unele dintre ele au continuitate. Vă vom ține la current.